Menu

Loading Events

16 February 2025 6e zondag door het jaar

16 February 2025

6e zondag door het jaar

Bij deze dag

Het rooster vult de lege zondag voor Pinksteren met een voorbereidende lezing op het Pinksterfeest uit de Tora. Er gaat iets gebeuren! Wat dan volgt zijn straks (na een aantal dreigende verzen die we nooit lezen) de tien woorden. Net zo in Handelingen 1: de vacature-Judas moet worden opgevuld, om straks verder te kunnen. Die ongeveer 120 mensen laten aan de Geest de keus. We lezen over het gruwelijk eind van Judas. Lastig: geen verzen om wél te lezen maar er niets over te zeggen. ‘Hij had deel aan onze dienende taak’ – en onttrok zich daar dus aan (vs. 17) – is misschien wel de sleutel van het hele boek Handelingen. Straks komen de diakenen in beeld, maar dienen is eigenlijk een taak voor allen. Een intrigerend vers: ‘een van de mannen die steeds bij ons waren vanaf de doop van Johannes…’ Er zijn er dus meer dan de twaalf die onze plaatjes doen vermoeden. Vrouwen en mannen die vanaf het begin aanwezig waren, en nu de ruimte krijgen voor hun taak. Hoewel, dat met die vrouwen komt hier nog niet zo uit de verf. Misschien dat Psalm 68,12-13 ons daarin kan voorgaan, met de berijming van René van Loenen (PA 68a:3).

kleur: wit
ot
Exodus 19,1-11
ap
Psalm 68,1-14
[Psalm 1]
ep
1 Johannes 5,9-15
ev
Johannes 17,14-26

 

Alternatief

Handelingen 1,15-26

Liedsuggesties
ml
LB 380
intr
LB 27
ant
LB 640f
op
LB 68, LB 663
ot
LB 68:3.7, LB 868, LB 943, ZZZ 345
ap
LB 1a, HMZ 68, GvL 1, GvL 68
ep
LB 326, LB 665
ev
LB 829, LB 965, LB 967, GvL 498
sl
LB 418, LB 667
alt
LB 134, LB 345, LB 361, LB 362, LB 970

Test test

Anders gedaan

Kracht uit de hemel

Jezus belooft kracht uit de hemel aan de leerlingen die achterblijven. En, opmerkelijk, die belofte maakt dat zij op Jezus’ hemelvaart reageren met vreugde. Er is geen verslagenheid omdat Jezus uit hun zicht verdwijnt. Geen wanhoop van ‘wat moeten we nu’. Er is geen angst en geen ontreddering. Maar ze brengen Hem hulde en vervolgen hun weg met vreugde.

De kracht uit de hemel die Jezus belooft, heeft niet alleen te maken met het komende Pinksterfeest. Die kracht is er al, en maakt dat zij verder kunnen gaan op de weg in het voetspoor van Jezus. In de belofte ligt ook de vervulling. De tekst uit Efezi.rs 4 biedt als het ware een illustratie van wat die kracht uit de hemel behelst. Bescheidenheid, zachtmoedigheid, geduld. Verdraagzaamheid, liefde en verbinding. Vrede en eenheid. Ze klinken als de gaven van de Geest uit Galaten 5, een tekst die vaak op het Pinksterfeest wordt gelezen.

Zo geven deze twee lezingen in combinatie met elkaar aan Hemelvaartsdag het karakter van een klein Pinksteren. Vervlochten lezing en verkondiging
In de viering kan deze samenhang worden vormgegeven door de lezingen met elkaar en met de uitleg te vervlechten.

  • Lees eerst Lucas 24,49.
  • Lees vervolgens, na enkele woorden van uitleg, de tekst uit Efezi.rs 4. Eventueel gevolgd door een lied.
  • Pak dan de draad van de verkondiging op met het lezen van Lucas 24,50-53.
  • Een passende afsluiting hiervan is LB 667.

Actueel

Hij laat ons nooit alleen

De één begeleidt jarenlang een vluchteling uit Burundi, een ander bezoekt mensen die in vreemdelingendetentie zitten te wachten op uitzetting naar hun land. Ik kom ze tegen in mijn werk, leden van kerkelijke gemeenten die mensen op de vlucht opnemen in hun huis, bijvoorbeeld omdat ze christen geworden zijn en vrezen voor vervolging in het land van herkomst, maar die niet geloofd werden door de overheid. Vaak krijgen deze bekeerlingen, veelal na jaren in de wachtstand te hebben geleefd, met een nieuwe asielaanvraag alsnog een verblijfsvergunning.

Dat vraagt wat van je, om vast te houden tot het eind. Op deze Wezenzondag denk ik aan mensen die trouw blijven aan vluchtelingen, zich met hen willen verbinden en solidair zijn, omdat ze van binnen geraakt zijn door hun verhaal. Teksten als ‘We zullen alles doen wat de Heer heeft gezegd’ (Ex. 19,8), het één zijn met Jezus (Joh. 17) en ‘Wie de Zoon heeft, heeft het leven’ (1 Joh. 5, 12) krijgen voor mij dan een nieuwe betekenis.

  • Liedsuggestie: LB 663, ‘Al heeft Hij ons verlaten, Hij laat ons nooit alleen’
  • Om te doen: Stuur eens een een kaartje naar een vreemdeling in detentie (zie tinyurl.com/vreemdelingendetentie).

Invalshoek

Mensen van de weg 1,15-26

‘En hij werd toegevoegd’ (1,26) – een passieve constructie. Door wie? Het is een bijzondere mix van overleg en beraad enerzijds, een lootje trekken anderzijds. De vacature van Jezus vervullen, dat zal niet gaan, maar die van de weggevallen twaalfde dienaar, Judas, dat moet toch gebeuren – per stam een stem, dat past in het verhaal waaraan deze 120 mensen nu begonnen zijn.

Ik moet denken aan de vraag van een nieuw te bevestigen ambtsdrager. ‘Moet ik echt geloven dat ik door God zelf geroepen ben tot dit ambt?’ Denkt hij te zakelijk? Of te licht over zichzelf? Of te klein van God? Die rare mix van overleggen en simpelweg iemand nodig hebben met het idee dat de mensen van de weg toch ook een hemelse gids hebben, is lastig te bevatten. ‘Iemand moet het doen, toch?’ is het nuchtere beeld. Maar Mattias werd toegevoegd – door de elf, of door de Geest, wie zal het zeggen? Of simpelweg door het lootje van het lot? Ook daar wisten de twaalf stammen al van. En zo komt Mattias op de gebrandschilderde ramen van vele kerken terecht.

Lied onder de loep

LB 702 – Geschenk uit de hemel

Dit korte lied van Andries Govaart vat kernachtig samen wat Pinksteren is. Het christelijke Pinksterfeest is gebaseerd op het joodse Wekenfeest, waarbij herdacht wordt dat het volk de Wet ontving en God verscheen in vuur en wolken. De Wet is het woord om mee te leven, het wijst mensen de weg. In de tweede strofe ontvangen we opnieuw een geschenk uit de hemel. Nu zijn het tongen van vuur, en ieder verstaat de leerlingen, hoewel de aanwezigen veel verschillende talen spreken. Zo kan Gods Woord gehoor vinden. Die beweging is er in de derde strofe nog steeds. Nu wordt er gesproken over mensen van vuur, mensen die door de Geest geënthousiasmeerd worden en Gods Woord ook nu nog verspreiden.

De laatste regel, ‘Kom, vervul ons, Geest, dit uur’ maakt het lied tot een gebed. Het zou in de eredienst gezongen kunnen worden als aanvangslied of gebed om de heilige Geest, voor het openen van de Schrift. Dat past natuurlijk rond Pinksteren, maar ook op andere zondagen.

De melodie van Chris Fictoor is geschreven in e-mineur en klinkt ingetogen. Het muzikale ritme volgt het natuurlijke ritme van de spraak. Zo past de melodie mijns inziens ook bij een gebed.

Kansen voor gebed

Kansen voor gebed test3

test

Kansen voor gebed

Kansen voor gebed 3

Voor wie eraan gaat staan, die vacante plaats in te nemen. De mensen die het doen omdat ze zich door God geroepen weten, en de mensen die graag iets doen voor de anderen.

De mensen die verwachten een wereld van verschil te maken, en de mensen die blij zijn als ze vandaag hun taak kunnen vervullen.

De mensen die door iedereen gezien worden, zichtbaar en hoorbaar in de kerk op zondag, en de mensen die de post rondbrengen als het stil is op straat. Voor iedereen die is toegevoegd aan dat bijzondere volkje onderweg, al die mensen van de weg.

Dat uw licht door hen heen schijnt.

Alternatief

De eenheid bewaren

Bij Handelingen 1,15-26

In Exodus 19,1-11 klinken woorden die te maken hebben enerzijds met Gods heilsdaden, anderzijds met het antwoord van mensen op die heilsdaden. ‘Met eigen ogen hebt gij gezien hoe Ik ben opgetreden tegen Egypte’ (19,4). Eerst wordt gesproken over Gods handelen in de geschiedenis, hoe Hij zijn oog heeft laten vallen op dat ene volk. Maar tegelijk wordt ook van dat volk iets gevraagd. Niet ‘teruggevraagd’. Dat zou inhouden dat we werken met het principe: voor wat hoort wat. Neen, van de mens, van het volk wordt gevraagd dat men het verbond zal onderhouden.

Van het volk wordt trouw gevraagd aan de woorden. De woorden, dat zijn de Tien Woorden, zoals even verderop in Exodus te lezen valt. Tien woorden in den beginne, opdat de aarde een goede aarde mag zijn voor de mens om te wonen, te werken, te leven. En zo zal de mens op weg naar het land van belofte ook Tien Woorden meekrijgen ‘opdat jouw land goed land mag worden. Opdat het je goed zal gaan, jij en de vreemdeling in je midden’ (Deut. 26).

Het grote gebed van Jezus

In het relaas van Johannes 17,14-26 komen we bij een ontknoping. Vlak vóór dat moment neemt Jezus nog eenmaal het woord en houdt een grote toespraak. Een toespraak bij iemands afscheid is een verhalend middel dat te vinden is in meerdere boeken van de Schrift. We vinden het bijvoorbeeld in Genesis, waar Jakob zijn twaalf zonen toespreekt, hen zegent en voor hen bidt. Het komt voor in andere religieuze tradities en in niet-religieuze literatuur. Nog eenmaal, voordat de vader, de stamhouder, de leider of de gids zijn taak als volbracht beschouwt en de verantwoordelijkheid doorgeeft aan zijn nazaten of opvolgers, wordt uiteengezet waartoe hij heeft geleefd en wat hij zijn (op-)volgers voor hun verdere leven wil meegeven. In Johannes 17 geschiedt dat in de vorm van een uitgebreide bede.

Eenheid

Wanneer Jezus in deze perikoop ergens om bidt, ergens om vraagt, dan is het vooral eenheid. Het evangelie volgens Johannes moeten we dateren ná het jaar 70, dus na de opstand van het volk tegen de Romeinse overheersers. Die gebeurtenis heeft verhoudingen op scherp gezet. Het heeft hen die Jezus als de Messias belijden in een sociaal isolement gebracht. Nadat de opstand was neergeslagen, werden de volgelingen van Jezus, die zich min of meer afzijdig hadden gehouden, als verraders gezien. Zelfs werd het mislukken van de opstand hun in de schoenen geschoven. Of er in die tijd ook al sprake was van vervolging van christenen door de Romeinse overheersers, is niet met zekerheid te zeggen.

Maar laten we voor ogen houden dat tot dan toe de volgelingen van Jezus nog deel uitmaakten van de joodse gemeenschap. Dat was voorbij. Het schuurde met de joodse gemeenschap, zeker met de oversten van de tempel. In Handelingen kunnen we onder meer lezen hoe men de leerlingen wil verhinderen om in naam van Jezus op te treden, te leren en te genezen.

Gezien de brieven die Paulus naar diverse christengemeenten heeft gezonden, was men zich in die tijd ook bewust van de fricties die er tussen gemeenten onderling en bínnen de gemeenten zelf bestonden. Wat anders is er dan van meer belang dan dat er eenheid is onder de leerlingen, een eenheid in waarheid? In de gesprekken voorafgaand aan het gebed van Jezus in Johannes 17 zien we dat niet iedereen altijd dezelfde opvattingen heeft. Juist Simon Petrus, hij die geacht wordt leiding te geven, heeft heel wat keren laten zien hoe moeilijk hij het vindt om zich onder de banier van de waarheid te plaatsen, hoe hij zich niet de voeten wil laten wassen (Joh. 13,8), en hoe hij zal ontkennen een leerling van Jezus te zijn (Joh. 13,38; 18,15-27).

De verkiezing van Mattias

Handelingen 1,15-26 vertelt over de keuze van Mattias. Over Mattias is in de Schriften niets te vinden, behalve dat hij werd gekozen als opvolger van Judas, de verrader. De keuze was tussen deze Mattias en ene Barsabbas. Wat Mattias verder heeft gedaan valt alleen op te maken uit legenden, maar in hoeverre die een betrouwbaar beeld geven van de persoon en van zijn rol in het verhaal is niet te achterhalen.

Misschien kunnen we een link leggen met het thema ‘eenheid’. Ten eerste laten de evangeliën zien dat het niet altijd even goed boterde tussen de leerlingen c.q. de apostelen. Ten tweede mogen we het getal van twaalf apostelen zien als een aanwijzing dat de boodschap van Jezus bestemd is voor het hele volk. Zelfs, zo kunnen we uit Handelingen opmaken, bestemd voor de hele wereld. Maar dan is het dus wel noodzakelijk dat heel het volk vertegenwoordigd is, anders is er van eenheid geen sprake.

Het is overigens wel meer dan alleen maar een eenheid waartoe wordt opgeroepen om de gelederen te sluiten tegenover de boze buitenwereld. Het is ook een eenheid met de hemelse Vader zelf. ‘Zoals Gij Mij in de wereld gezonden hebt, zo zend Ik hen in de wereld, en omwille van hen wijd Ik Mij aan U, opdat ook zij in waarheid aan U toegewijd mogen zijn’ (Joh. 17,18-19). Het gaat erom dat God gevraagd wordt er te zijn te midden van de leerlingen, zoals Hij er was met Jezus. Een opdracht aan God om te zijn mét de leerlingen. Een opdracht aan de leerlingen om het werk, de aanwezigheid van God in de wereld voort te zetten. Een opdracht de woorden doen, zoals Jezus dat vraagt, zoals de Eeuwige dat vraagt in de woestijn, met het oog op een goede aarde. Dus uiteindelijk met het oog op heil voor de mens, heil voor de wereld.

Alternatief

Op de achtergrond

Bij Handelingen 1,15-26

Tussen de overbekende teksten over Hemelvaart en Pinksteren in staat de lezing van vandaag. We krijgen een inkijk in wat er op de achtergrond in de gemeenschap gebeurt: het omgaan met de lege plek die Judas heeft achtergelaten, zowel in duiding als in praktijk. Psalmteksten geven houvast en een vervanger wordt gevonden. Mij verrast de grote groep van 120 ‘vrienden’ én de aanwezigheid van minstens twee andere getuigen van het eerste uur – naast de elf leerlingen.

Door de genoemde aantallen zie ik overeenkomsten met mijn gemeente: natúúrlijk is de groep die een gemeente vormt breder dan de ‘bekende namen’. En het blijft verrassend mensen te horen die kunnen vertellen hoe het in een ver verleden ooit begon. Pijn is er ook om mensen die wegvielen, door de dood of door een andere levensweg. En er zijn de namen van wie insprongen in de gaten. En altijd zijn er psalmen of andere teksten die mensen aanhalen om te noemen wat hen gaande hield, of bij elkaar hield.

Als pastor hoor je soms verhalen die breder bekend mogen zijn, van wat op de achtergrond in de gemeente speelde. Deze zondag zou ruimte kunnen bieden aan die verhalen. Wie weet nog hoe de kerk er vóór de verbouwing uitzag? Wie zette in haar jonge jaren de kindernevendienst op? Wie ontwierp het logo van de gemeente? Wie maakte de antependia? Wie werd in deze kerk gedoopt?

Hoogtijdagen komen vaak in beeld; deze zondag geeft ruimte voor wat er in de tussentijd gebeurt door de bijdrage van velen.

Liederen

  • LB 280, ‘De vreugde voert ons naar dit huis’
  • LB 657, ‘Zolang wij ademhalen’
 

Nieuwe boeken